Haunted

Ikväll blev det "impuls-äventyr" med Albert och Magnus. Jag och Albert har sedan tidigare kikat runt på "Jönköpings hemsökta platser" och lite intressanta fornlämningar så vi bestämde oss för att kika in tre av dem ikväll. Vid åtta-tiden hämtade jag upp Albert och vi åkte in till stan och hämtade Magnus. Sedan bar det av mot Lekeryd och fornlämningen "Bajsen". Vi tyckte att namnet lät intressant nog för att platsen skulle besökas. Jag hade inte skrivit ut någon karta men jag hade den i huvudet så vi fick in den i Magnus' GPS på hans telefon. Den skulle ligga brevid en väg mitt ute i ingenstans på en kulle. När vi kom fram till den förmodade platsen insåg vi att vi inte skulle kunna ta oss upp på kullen utan att få snö upp till midjan typ så vi stod mest å tittade på kullen och skrapade isen på insidan(!) av rutorna på bilen.

Efter det nedlåtande besöket i Lekeryd styrde vi tillbaka mot Huskvarna och vidare ut på E4 mot Ölmstad där nästa intressanta fornlämning låg - "Dödaspringet". Det låter ju verkligen som ett berg man har knuffat ut folk på, som offerplats ungefär. Den sista biten av vägen var rätt brant ner till Vätterkanten och det snöade sjukt mycket! Körde i 60 på motorvägen. Tyvärr var det med den här platsen som den förra - det låg på ett högt berg och dit gick sig inte smidigt att ta sig till fots. Vi stannade i alla fall och gick ut ur bilen. Damen som bidde i huset vid vändplatsen öppnade dörren två gånger och smällde igen den, utan att säga nått. Hon blängde bara surt på oss. Jätteskumt.

Vi åkte in till stan igen och stannade till hos Magnus och åt lite inför våran huvudattraktion för kvällen - ett gammal mentalsjukhus för barn.



Till mentalsjukhuset hade vi bara en lätt vägbeskrivning "... efter ca 1 minut på vägen ser ni ett stort gult hus på höger sida." och jag lovar er - det var STORT! Sjukt creepy med igenspikade fönster. Vi upptäckte så snart vi kommit ut ur bilen att stället hade börjat bli en byggarbetsplats. Det var stängsel runt och en skylt med byggföretagets namn och en "Tillträde förbjudet"-skylt. Såklart att vi ignorerade det och pulsade fram till huset. Hade nästan snö upp till halva vaderna, brr, vad det var kallt. "Där är det krossade fönstret" utbrast Magnus och sprang fram och kollade in med sin nightvision. Han var helt fascinerad av stället men jag tyckte att det bara blev läskigare och läskigare. Sen hittade vi ett annat öppet fönster och ett stort hål i väggen som arbetsgubbarna hade gjort. Det var riktigt läskigt. Kolsvart där inne. Vi såg mest grafitti och brädor när vi tittade in men det var fortfarande läskigt för det sägs ligga kvar gamla läkarjournaler och sånt där inne... Barnen som var på hemmet dog allihop i kolera och ligger nu begravda på kyrkogården som ligger precis bakom.

Mentalsjukhuset var helt klart det bästa och läskigaste på hela kvällen, en riktig jackpot. Vi gick dock inte in den här gången, man måste ha ficklampa med sig, det räcker inte med Magnus nightvision. Så vi bestämde att vi ska ta det en annan gång tillsammans med Attarpsgården där det sägs att en gammal piga går igen... Nu blev det ett långt inlägg men ska bara säga att jag tog en hel del bilden men att dom lägger jag upp när jag har vaknat, eller nått. Sen typ. Godnatt :)

Kommentarer
Postat av: lollo

fy! jag får kalla kårar bara jag tänker på det, haha!

2010-01-31 @ 01:36:00
URL: http://lolloljung.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men Hannah... Infon stämmer inte juh! Lägg inte upp något föränn vi utforskat klart! grrr

2010-01-31 @ 17:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0